Carsten Dahl er født i 1967 og begynte å spille trommer som 9-åring og som 12-åring var han allerede brukt som studiomusiker til diverse plateutgivelser. Som 19-åring kom han inn på Det Rytmiske Musikkonservatorium. Her hadde han de legendariske trommeslagerne Ed Thigpen og Alex Riel som lærere og som naturlig påvirket Carstens trommespill. Etter to år droppet han imidlertid trommene til fordel for pianoet. Senere fikk pianisten Butch Lacy en avgjørende betydning for hans utvikling.
På 1990-tallet begynte Carsten Dahl å spille i den nordisk inspirte gruppen Embla sammen med Niels Præstholm, Thomas Agergaard, Anders Hentze og Staffan Svensson. Her legges grunnlaget for det pianospill som han langt senere i karrieren tar opp igjen; den frie og innovative måten å spille på. Via saksofonisten Agergaard møter han trommeslageren bl.a. Thomas Blachman og bassisten Lennart Ginman. Dahl medvirker i Thomas Blachmans diverse jazz/hip hop projekter opp gjennom 90-tallet. Sammen med Agergård utgir de to viktige kvartettinnspillinger: "ROUNDS" og TESTING 1234.
Samtidig er han med i en fantastisk trio med Mads Vinding og Alex Riel. Trioen får stor oppmerksomhet og blir raskt svært populære. De spiller inn to viktige CD-er der den ene vinner en Grammy og den andre ligger på top 10 i Japan.
Samtidig danner han Carsten Dahl trio med Lennart Ginman og trommeslageren Frands Rifbjerg. Her spiller han inn sin debut-CD "Will you make my soup hot & silver" i eget navn. Cd-en blir raskt en hit. Her starter formingen av Carsten Dahls personlige sound, inspirert av bl.a. Jan Johansson og ikke minst Ahmed Jamal. Sammen lager trioen to viktige CD-er for Storyville Records på 90-tallet. Senere spiller de inn en rekke album det japanske plateselskapet Marshmallow. Materialet er utelukkende standards og her dyrker Dahl spesielt inspirasjon fra sine helter Wynton Kelly, Bud Powell, Jan Johansson og Sonny Clark. Sammen med Thomas Blachman og Lennart Ginman oppnår han stor publikumssuksess med trioen Ginman/Blachman/Dahl, som kjennetegnes gjennom heftige live-opptredener. Han gjenforenes med sin gamle lærer og mentor Ed Thigpen i dennes trio, hvor de bl.a. spiller med Joe Lovano.
I en periode fra midten av 90-tallet og et stykke opp på 2000-tallet medvirker samarbeider han med et utall topp-artister, f.eks. Benny Golson, Joe Lovano, Arild Andersen, Jon Christensen, Palle Mikkelborg, Marylin Mazur, Butch Lacy, Wynton Marsaelis, Jimmi Cobb, Walter Booker, Ed Neumeister, Lee Konitz, Patrice Heral, Tony Coe, Johnny Griffin, Tommy Smith, Didier Lockwood, Carmen Lundy, Ed Thigpen, Katrine Madsen, James Moody, Ted Curson, Bob Rockwell, Ulf Wakenius, Hanne Boel, Christina Dahl, Cæcilie Norby, Mads Vinding, Alex Riel, Tomas Franck, Lars Møller, Fredrik Lundin, Trine Lise Vægring, Gregory Hutchinson, Reuben Rodgers, NHØP, Adam Nussbaum, Putte Wickman, Nisse Sandström, Etta Cameron, Finn Ziegler, Wandy Tworek, Jesper Thilo, Finn Ziegler, Jens Winther, Thomas Hass, Richard Boone, Jesper Lundgaard, Per Goldschmidt, Klaus Rifbjerg, Chili Turéll og mange, mange andre.
I 2007 ble Carsten Dahl tilknyttet det klassiske Ensemble MidtVest som kunstnerisk konsulent. Her har han bl.a. fått ensemblet til å arbeide med fri improvisasjon. Blant de mange prosjektene de har laget sammen er f.eks. musikken til Fritz Langs stumfilmklassiker Metropolis, samt Charlie Chaplin's CITY LIGHTS. Sammen har de gitt ut to CD'er: METROPOLIS/SYNESTHESIA og SOLILOQUE på Exlibris.
Carsten Dahl arbeidet i over 10 år med Bach's Goldberg Variasjoner sammen med sin faste producer og makker KÆV GLIEMAN. Den kom ut i november 2014 på TIGER MUSIC og satte ny salgsrekord for klassisk musikk i Danmark.